Afrikaanse Diamant

Field work

Ola ola. Back in town. Was van het weekend met wat vrienden van mijn college (en nu mijn vrienden) naar Gulu gegaan. Gulu ligt in het noorden, richting Sudan. Een vriend van hen opende daar een bar- reden van ons tripje. Roadtrip met 4 jongens, 5 uur in de wagen.

Weekend was goed vermaak. Van begin tot eind. Foto’s hiervan ontbreken om de volgende reden. President Museveni was in town. En op het moment dat we weggingen bedacht ik me dat ik nog een foto wilde van de straat van de bar waar we geweest waren. Ik pak mijn spiegelreflex camera en schiet wat plaatjes van de straat. Ineens, een aantal soldaten omsingelt mij. Willen mijn camera afpakken. No way, zeg ik hen. Zij lichtelijk kwaad, vragen waarom ik foto’s van de straat maak. Gewoon om thuis te laten zien, leg ik uit. Dat gaat er niet in echter. Andere soldaat erbij. Camera inleveren, beveelt hij. Nogmaals vertel ik dat dit niet een optie is. Maar toch wel een aantal pissige Oegandese soldaten tegenover mij. What to do? Ik bied aan de foto’s wel te wissen. Na wat geharrewar gaan ze hiermee akkoord. Dus ik wis de foto’s, toon dit aan hen. Zien ze mijn andere foto’s die ik tijdens het weekend genomen heb. Niet heel bijzonder, wat van de jongens, van een mooi aanplakbiljet en dat soort rommel. Weer hommeles uiteraard. Eind van de rit heb ik al mijn foto’s moeten wissen… You want another rap? Nee bedankt, Museveni- 24 jaar lijkt me lang genoeg voor jouw ‘movement.’

Toen op maandag ging ik met mijn werk naar Iganga district. Zo een kleine 80 km tegen de grens met Kenia aan. Hier heeft het LDC (mijn werk) twee maanden geleden het diversion program ingevoerd. Dit is bedoeld om jeugdige first offenders buiten het strafrecht te houden, maar zo lokaal mogelijk deze conflicten proberen te beslechten. Hiervoor zijn politieagenten, local councils, fit persons en peer leaders getraind. Wat? Local councils zijn een soort van rechters in eerste instantie, maar heel lokaal en toegankelijk. Werken ook niet vanuit een rechtbank. Eigenlijk gewoon een soort stamhoofd met legaal gezag.

Fit persons zijn personen die een soort handlangers van de politie en de local councils zijn. Dit zijn vrijwilligers die door de rechtband beëdigd zijn om te helpen op concensuele basis tussen partijen.Peer leaders zijn jongeren die ‘oren en ogen’ van de jonge community zijn. Ook vormen zij clubs om jongeren dmv activiteiten van narigheid te onthouden. Al deze mensen gingen wij interviewen dus.
Verdeeld over het gehele district. Echt field work dus. In een busje met 5 collega’s deze stakeholders opzoeken en ondervragen naar hun handelingen en bevindingen tot nu toe. De helft zeker sprak Engels, dus ik kon gewoon meedraaien in de molen van interviewen,
anderen spraken niet het taaltje dat ik begin te leren, Luganda, maar weer een andere taal, te weten Lusoka. Daar spreek ik geen woord van. Af en toe leverde dit leuke taferelen op. Dan vroeg ik een peer leader aan het begin of deze Engels spreekt. Yes, of een knikje. Ok, prima- laten we beginnen. Ik begin uit te leggen wie ik ben en waarvoor ik werk en waarom we hier zijn en wat we van hem of haar willen weten. Klein verhaaltje. Knik. Dan stel ik de eerste vraag. Wat voor soort zaken heb je in de afgelopen tijd behandeld? Het blijft stil. Dat kan zijn, best een lastige vraag- moet wellicht even graven in het geheugen. Ik vraag haar of ze de vraag begrepen heeft. Yes, zegt ze. Weer stil. Stil. Ik probeer haar gerust te stellen dat het helemaal niet erg in om even na te denken. Stil. Ben je, vraag ik haar, aan het nadenken over de vraag? Yes, yes. Weer stil. Na 3 minuten van mijn leven die ik nooit meer terug krijg, roep ik een collega van mij erbij. Zij gaan verder in Lusoka. Het meisje blijkt geen woord Engels te spreken…

Verder wel veel successen gehad hoor, no worries. Ook kwamen we regelmatig bij dorpjes waar kinderen shows opvoerder voor ons- wij zijn best belangrijk daar in zo een dorp, mensen van het law development Centre uit Kampala.

De beste stoelen werden afgestoft en buiten gezet voor ons. Normaal heb ik een hekel aan dit soort poespas, maar nu was het compleet anders. Ik ben daar voor mijn werk, met Oegandese collega’s. Die mensen vinden het zeer indrukwekkend dat wij daar komen, naar hun dorp om hen te helpen. Dus daar hoort een show bij. Then you just sit back and enjoy the show…nothing else to it.

Ook was het mooi dat ik voor mijn werk foto’s moest maken. Vaak houd ik er niet van om bekend te staan als de mzungu die overal direct zijn camera bij pakt. Maar nu moest het, onderdeel van het werk. Al de foto’s die ik hier plaats zijn ook werkfoto’s welke ik met toestemming mag posten.

Reacties

Reacties

Ro

Goed bezig man

Dominique

Prachtige foto's!!! Die soldaten hebben geen verstand van fotografie, joh.
Dat mooie okergeel bij die foto"Participate in lessons". Geweldig! Daar kan zelfs Bob Ross niet tegenop.
Work and enjoy! Valt er nog wat te dansen in Kampala? Stay cool, pap.

Floor

Te gek dat je trip zo leuk was lieverd! Ik vind de foto's ook geweldig. Al die kleine meisjes in gekleurde jurkjes... Ik kan echt niet wachten! Leuk je weer even 'gesproken' te hebben net. Ik mis je. Tot volgende week zaterdag lievie!!! X

mama

Mi boy, zo te lezen is ala sani bun bij jou en meer dan dat. Bedenk steeds maar weer dat het een groot goed is dat je dit ervaren mag en kan! Fijn dat Floor zaterdag komt. Geniet er van! Love you, mama

Madelief

Whoo Tyas, toch wel heel bijzonder dat je dit allemaal mee kunt maken hoor..

Enjoy..!
x

Mich

Hey T!
Mooie verhalen weer.
Goed dat je je kranig hebt verweerd tegen die soldaten!
Awakenings was niets aan hoor, je hebt niets gemist..
Plezier volgende wek met je meisje en tot volgende maand!
grtzz & hgg

tan

even geen berichtje ben onder de indruk volg je verhalen,Leuk dat Floor bij je is geniet ervan,liefs Tan

tyas

komt goed; ze redt zich en jij ook!
kus mama

mama

ook gek, van jou een bericht van mij...
X mama

Maarten

klinkt echt als een mooie ervaring, toch iets om trots op te zijn hoor, keep up the good work!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!