Afrikaanse Diamant

glitterende politiek

Dinsdag was het offerfeest voor de moslims. Boeien, zou je normaal gesproken kunnen denken. Maar ik was uitgenodigd door een collega om bij zijn oom te komen lunchen. Want alhoewel het leeuwendeel hier (streng) christelijk in een van de vormen is, is er ook een aanzienlijk deel moslims in Oeganda. Zo ook een van mijn collega’s, Shiraj. Hij had mij uitgenodigd om bij zijn oom te komen lunchen. Ik ging maar al te graag op die uitnodiging in natuurlijk. Maar toch een beetje ongemakkelijk- want hoe te gedragen, wat te dragen, een gebed uit mijn hoofd leren? Uiteindelijk gekozen voor een linnen broek (wit) met overhemd uit de broek en geen stropdas. En op internet even gekeken naar iets van een cadeau dat gepast is mee te brengen. Moeilijk- zoetigheden en korans, maar dat is ook weer zoiets. Want iets van een taart- hoeveel mensen komen er eigenlijk? Je wilt niet met Ă©Ă©n taart aankomen als er 40 mensen zijn- dat is een belediging. Snap je- lastig. Uiteindelijk even in het dorp gekeken en daar heb ik een tissuehouder op de kop getikt. Kitscherig, altijd goed hier. Toen naar Kampala gegaan, Shiraj pikte me op daar. Uiteindelijk in Ă©Ă©n wagen met 9 mensen op weg naar zijn oom. Daar aangekomen, een tuin vol mensen, wel meer dan 50 zeker. Een rij waar je gelijk achteraan moest sluiten, onderweg in de rij was je je handen. Dan krijg je een bord en begint het opscheppen. Je loopt met je bord langs allerlei bakken, 12 of 13 in totaal. Wat een eten was hier! Ongelooflijk werkelijk. Dit feest is ook bedoeld om hen die het zich kunnen veroorloven een rund te slachten, een derde weg te geven aan de armen, een derde aan de buren en een derde zelf op te eten. Hoe hier de exacte verdeling was opgemaakt, weet ik niet helemaal, maar er war genoeg- genoeg voor iedereen die die tuin binnenstapte. Het maakte niet uit wie er binnen kwam. Ik was net zo welkom als iedereen. Mooi om te zien, mooie traditie. Ik voelde me helemaal op mijn gemak, de gastheer was blij verrast dat ik iets had meegebracht voor hem (was niet gebruikelijk). En het eten was lekker, en veel. Oeh la la. Na afloop had iedereen in onze crew, een mannetje of 11, pijn in zijn buik van het vele eten
 De rest van de dag niets meer hoeven eten.

Ja, het is wel te begrijpen hoe de blanken er vroeger in geslaagd zijn zwarte medemensen op te kopen om hen vervolgens oneerbaar aan het werk te stellen. Ja als slaven. Het verhaal van de spiegeltjes en kraaltjes, enfin u kent het. Nu een aantal eeuwen verder zou je praktisch hetzelfde kunnen doen. (Sterker nog het gebeurt zelfs. Maar daarover later meer.) Hier op straat zie je figuren lopen met jasjes van een glimmend kaliber ĂĄ la omgekeerd aluminiumfolie. Weliswaar met scheuren en alles, maar hey het glimt toch? Iedereen staat zijn wagen en zijn brommer te wassen tot de velgen blinken. Dat ze hun mobiles wassen in (wat wij zouden noemen) een smerige sloot, is dan maar zo. De brommer mag dan wel schoon zijn, maar de eigenaar dan
? Met name mannen dragen allerlei soorten klokjes in de vorm van horloges. Dat deze stuk voor stuk, zonder uitzondering, niet (meer) lopen maakt niemand hier een donder uit. Lekker makkelijk als je het niet zo nauw met de tijd neemt. Alles dat bij ons direct tot kitsch bestempeld zou worden, vindt men hier schitterend. Kleurige kledij, schreeuwende nagellak (soms ook bij mannen, hoe zit dat?) (mannen lakken hier trouwens de teennagels van vrouwen op straat) en duizend-en-Ă©Ă©n beaty-salons vullen de straten. Daarnaast loopt werkelijke elke Oegandsees (maar ik weet dat ik durf te zeggen elke Afrikaan) met minimaal twee mobiele telefoons. Ja, dat klopt, met twee mobiele telefoons. Dat elk van deze telefoons nooit voldoende beltegoed (Airtime) bevat om een gemist gesprek van mij terug te bellen, mag u niet verbazen. Maar het hebben van de meerdere telefoons heeft te maken met diverse telecom aanbieders. Elk van ze hanteert een lager tarief voor het ‘inbound’ bellen (binnen het eigen netwerk), maar aangezien iedereen wel iemand kent die op een ander netwerk zit, zijn er meerdere telefoons nodig. Telefoons waar 2 sim-kaarten in gaan zijn rete populair hier. Niet aan te slepen. Zo lopen ze hier allemaal met blackberries waar soms wel 4 simkaarten in gaan. Dat al deze toestellen Chinese namaak zijn, maakt dat de batterijen ongeveer een halve dag meegaan. Maar dat maakt niets uit, want overal op straat zijn ‘phone-charging’ winkeltjes. Probleem opgelost. Maar het kwaad is al opnieuw geschied. De Chinezen zijn gekomen in Afrika en timmeren aan de weg (letterlijk). De Afrikanen schijnen de Chinezen prettig te vinden omdat zij zich niet met politiek bemoeien- zoals de blanken wel altijd hebben proberen te doen. Maar niet de fijne Chinezen. Is ook geen noodzaak toe aangezien zij alle beschikbare grondstoffen wegtrekken, who needs politics anyway? Alle politiek hier is corrupt, dus de Chinezen hebben geen politiek nodig om contracten te verkrijgen, enkel een beetje geld in envelopjes. De Chinezen maken afspraken om olie en edelmetalen weg te halen bij Oeganda (“hoeven jullie dat zelf niet te doen”) en beloven in ruil daarvoor wegen en bruggen voor ze te bouwen. Oftewel, spiegeltjes en kraaltjes in de vorm van asfalt. What has changed? En Chinezen houden zich niet bezig met politiek? Ze hebben alles dat waardevol is in handen en ondertussen traint China het Oegandese leger. Maar er staat geen Chinees hoofd op de verkiezingsposters die je overal langs de kant van weg ziet. Want dat is politiek. Veel te hard geluid uit te slechte oude speakers, verkeersopstoppingen veroorzaken en rappende kandidaten(http://www.youtube.com/watch?v=S7ZZKPxsGDo)- nee dat is pas politiek hier. En daar weten de Chinezen niets van.

Veron

Mooie verhalen Tyas.. dit zijn dingen die je niet snel zult vergeten. keep on blogging! V.

Floor

Je bent al aardig op de hoogte van wat er om je heen speelt lieverd. You amaze me... Nog 17 nachtjes... X

mama

Al naar de rap van Yoweri Museveni geluisterd?
Zoniet, even doen! Mi lobi yu.

christa

ja, die chinezen zitten werkelijk als mieren over de hele aardbol verspreid. volgens mij zijn zij het slimst.

Tyas

"You want another rap? Yes shebbo (ja meneer)"
Wordt gedraaid zelfs in de clubs- smart Museveni move...

mama

ze zeggen zelf: heel afrika is al van ons en heel zuid-amerika is bijna van ons. De chinezen dan, bedoel ik.